Rawatan Ayurveda Untuk sakit keputihan (Whites)

Rawatan Ayurveda Untuk sakit keputihan (Whites)

Sakit keputihan, atau putih, adalah gejala pelbagai penyakit khusus kepada wanita. Ia adalah suatu keadaan di mana terdapat lelehan keputihan dari faraj akibat daripada keradangan atau kerengsaan membran lapisan organ-organ kemaluan perempuan. Ia boleh menjadi tebal dan viscid, dan berbau busuk. Biasanya rembesan normal adalah berlendir dan sedikit melekit dan kuantiti cecair faraj berbeza sepanjang kitaran haid, memuncak pada ovulasi dan juga semakin meningkat apabila di bawah tekanan emosi.

Punca dan gejala:

Selain jangkitan, sesetengah gangguan hormon dan metabolik juga bertanggungjawab untuk keadaan. Ia berlaku biasa di kalangan lemah, kurus, dan kekurangan darah wanita. Ia juga boleh disebabkan oleh radang rahim selepas bersalin, anjakan rahim, atau gonorea. Di kalangan wanita muda, ia mungkin disebabkan oleh benang cacing, sebagai hasil daripada kelemahan umum digabungkan dengan kekurangan kebersihan atau jangkitan.

Selain pelepasan keputihan dari saluran faraj, ada kelemahan dan juga sakit di rantau ini lumbar dan betis. Perasaan terbakar boleh hadir bersama-sama dengan sembelit. Dalam bentuk yang kronik, sakit keputihan menyebabkan kerengsaan. Pesakit-pesakit membangunkan tompok hitam di bawah mata dia. Lewat malam mendakan serangan itu.

Rawatan Ayurveda untuk sakit keputihan:

Langkah pertama yang perlu diambil dalam kes-kes sakit keputihan, oleh itu, adalah bagi pesakit untuk menjalankan tubuhnya dengan menjalankan atau dengan kerja di rumah. Satu mandi biasa dengan air suam dan sabun yang kuat juga boleh membantu dalam banyak kes di mana puncanya ialah kekurangan kebersihan diri. Tepung mil penuh dan sayur-sayuran hijau perlu membentuk sebahagian besar diet. Susu dan produk susu harus dielakkan dalam dua minggu pertama rawatan. Ambil matahari mandi setiap hari selama lima belas hingga dua puluh minit. Duduk di matahari hingga anda mula berpeluh. Menghirup air suam ketika mandi matahari akan membantu mendorong peluh. Mandi dengan air sejuk selepas mandi matahari. Sun mandi harus mendahului makan satu jam atau berjaya itu sebanyak dua hingga tiga jam.

Ubat Ayurveda:

Rendam tentang 10gm ketumbar kering dalam 100ml air semalaman dan minum air di awal pagi.
A douching tetap saluran kemaluan dengan merebus daripada kulit kayu pokok beringin atau pokok ara itu adalah sangat membantu. Satu sudu setiap satu daripada serbuk daripada kulit kayu pokok-pokok perlu direbus dalam satu liter air sehingga ia dikurangkan kepada separuh. Douching dengan merebus suam menyimpan saluran faraj yang sihat dan bersih.
Meletakkan bunga raya beberapa rosa-sinensis dalam minyak sapi panas dan tumis selama kira-kira 5 minit. Cool minyak sapi itu. Mengambil bunga-bunga dan memakannya.
Biji halba perlu diambil secara dalaman dalam bentuk teh dan juga digunakan sebagai douche a.
Campuran 1 cawan air dengan secawan susu dan rebus. Tambah 1 sudu halia kering kepadanya. Apabila ia mengurangkan kepada separuh tambah gula perang kepadanya. Mempunyai ini untuk 5- 6 minggu.
Campurkan satu sudu kering benih amla serbuk dan pisang masak dan mengambil setiap hari untuk sekurang-kurangnya 40 hari.
Air rebusan daun walnut segar boleh benefisial digunakan sebagai semprotan air dalam rawatan keputihan.
Kumari (lidah buaya) adalah satu lagi ubat yang indah untuk keadaan; ia nada sehingga tisu rahim dan menghalang exudation apa-apa cecair yang tidak normal.
Alum atau Tankan juga salah satu ubat yang digunakan dalam sakit keputihan.
Ubat-ubatan Ayurveda dan preskripsi:

Ubat pilihan bagi keadaan ini adalah Pradarantaka Lauha, sebatian beberapa calxes, yang mana besi adalah yang paling penting. Satu kursus yang betul rawatan hendaklah:

Pradarantaka Lauha; Chandraprabha; Pushyanuga Churna: 240mg daripada Pradrantaka Lauha, 500 mg Chandraprabha dan 1gm daripada Pushyanuga Churna perlu diambil setiap pagi dan petang dengan merebus akar rumput Kusha.
Yamani Shadava: 4 gm diambil dua kali sehari.
Ashokarishta: 20 ml diambil dua kali sehari bersama-sama dengan Yamani Shadava.
Sebagai alternatif preskripsi berikut perlu nasihat:

Kukkutanda Twakbhama; Yashaba Bhasma; serbuk Amla: 240mg daripada Kukkutanda Twakbhasma, 120mg Yashada Bhasma dan 500 mg serbuk Amla yang perlu diambil pada waktu pagi dan petang dengan madu.
Chandraprabha; Triphala Powder: 500 mg Chandraprabha dan 3 gm Triphala serbuk yang perlu diambil pada tengah hari dan malam dengan air suam.
Darukadi Churna: 6 gm boleh diambil Perkara terakhir pada waktu malam dengan susu lembu.
Diet dan regimen lain:

Satu regimen diet yang ketat adalah perlu. Makanan yang digoreng dan pedas hendaklah dielakkan, begitu juga dengan jeruk dan kuih-muih lain. Pesakit perlu digalakkan untuk mengunyah buah pinang (Supari) selepas makan: ia mempunyai kesan penyembuhan dan juga mencegah perkembangan penyakit.

Pesakit perlu mengelakkan ketegangan mental semua jenis. Lewat malam dan hubungan seks adalah untuk dielakkan. A pantas berjalan awal pagi adalah membantu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar