Adakah Ubat ADHD Opsyen Hanya?

Adakah Ubat ADHD Opsyen Hanya?

Mana-mana kanak-kanak yang menerima diagnosis ADHD daripada doktor perubatan tradisional juga berkemungkinan untuk ditetapkan ubat-ubatan tertentu untuk merawat gangguan. Kadang-kadang, doktor akan mengesyorkan perubahan persekitaran tertentu atau seorang pakar psikiatri yang pakar dalam terapi tingkah laku, tetapi ini adalah hanya makanan tambahan untuk ubat. Malah, doktor mungkin akan memberitahu anda bahawa rawatan lain tidak akan berfungsi kecuali mereka ditambah pula dengan ubat-ubatan. Ini kerana perubatan tradisional Barat views ADHD sebagai gangguan yang disebabkan oleh ketidakseimbangan neurotransmitter otak. Oleh itu, mereka menetapkan ubat untuk seketika memulihkan kira-kira, yang seterusnya membantu kawalan kanak-kanak tingkah laku tertentu, lebih perhatian di sekolah, dan menjadi kanak-kanak yang berkelakuan baik secara keseluruhan.

Apa yang anda mungkin tidak tahu mengenai ubat ADHD adalah bahawa mereka adalah cara yang sangat tidak mencukupi untuk merawat penyakit itu kerana mereka hanya menyekat gejala dan bukannya menangani faktor-faktor yang mencetuskan mereka di tempat pertama. Bertentangan dengan apa yang perubatan tradisional Barat mungkin berkata tentang ADHD, ia sebenarnya satu penyakit yang berlaku apabila seorang kanak-kanak terdedah kepada ADHD terdedah kepada pencetus alam sekitar tertentu seperti pemakanan yang buruk, diet yang tidak sihat, gaya hidup, maupun masalah semasa mengandung dan melahirkan anak. Ubat ADHD seolah-olah bekerja kerana pecah perhatian dan produktiviti yang datang selepas kanak-kanak itu mengambil ia. Tetapi kesan ubat hanya bertahan beberapa jam jam, dan satu kajian jangka panjang yang dilakukan ke atas kesan ubat ADHD mendedahkan bahawa ubat berhenti memberi apa-apa faedah selepas hanya tiga tahun rawatan.

Walaupun doktor anda mungkin menunjukkan anda kajian yang menunjukkan bagaimana ubat ADHD telah membantu mengurangkan simptom dalam sesetengah kanak-kanak, anda perlu ingat bahawa ADHD adalah gangguan spektrum. Ini bermakna bahawa tidak ada dua individu dengan ADHD mempunyai gejala yang sama dan bertindak balas terhadap rawatan dengan cara yang sama. Memang benar bahawa ubat ADHD membawa faedah, tetapi hanya kerana mereka bekerja untuk beberapa tidak bermakna ia akan bekerja untuk semua orang. Dan ia tidak benar bahawa rawatan semula jadi tidak akan mempunyai kesan melainkan jika ia ditambah dengan ubat-ubatan. Akhirnya, mengambil ubat-ubatan untuk ADHD adalah hanya satu pilihan rawatan antara banyak pilihan yang mungkin, tetapi ia sudah pasti bukan yang terbaik. Ubat ADHD hanya berguna sebagai topang kecemasan untuk gejala, dan tidak boleh digunakan sebagai penyelesaian jangka panjang untuk gangguan kerana kesan sampingan yang mereka bawa.

Sebenarnya ada beberapa rawatan alternatif untuk ADHD yang adalah seperti yang dikaji. Pilihan ini termasuk ubat semula jadi dan pendekatan yang membolehkan tubuh untuk menyembuhkan dirinya sendiri tanpa bantuan ubat-ubatan. Jika anda melakukan carian di Google, anda akan mendapati bahawa terdapat beberapa halaman rawatan ADHD alternatif untuk dipilih, dari diet untuk terapi untuk meditasi. Semasa menggunakan ubat semula jadi adalah lebih selamat dan akan membawa manfaat jangka panjang untuk individu dengan ADHD, anda harus ingat bahawa hanya seperti ubat-ubatan, tidak ada satu rawatan alternatif yang akan menghapuskan semua gejala anak anda. Keberkesanan rawatan pilihan yang bergantung kepada solek unik anak anda biokimia. Menggunakan satu rawatan juga tidak cukup; Selalunya, anda akan perlu untuk menggabungkan satu rawatan dengan ubat-ubat lain untuk menangani masalah-masalah lain anak anda mungkin mengalami. Mencari rawatan alternatif yang tepat untuk anak anda akan menjadi sukar dan pada masa-masa, sangat mengecewakan. Tetapi apabila kanak-kanak mula untuk bertindak balas secara positif kepada pelan rawatan yang betul, perjalanan akan menjadi berbaloi. Untuk membuat keseluruhan proses lebih mudah, kami telah mencipta satu langkah langkah demi, proses berpandu yang dikenali sebagai Penyelesaian Unritalin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar