Ayurveda - Sistem Terawal di Dunia Rawatan Kesihatan

Ayurveda - Sistem Terawal di Dunia Rawatan Kesihatan

Dikatakan bahawa Ayurveda adalah bentuk tertua di dunia perubatan, mengesan asal-usulnya di India kembali sekurang-kurangnya 3,500 tahun. Ia adalah berdasarkan kepada keupayaan penyembuhan semula jadi badan, dan dianggap sebagai sistem penyembuhan yang pertama di dunia yang berasaskan prinsip-prinsip semula jadi bukan pada kepercayaan karut atau sihir. Ayurveda mengambil pendekatan holistik kepada kesihatan seseorang, dan menganggap aspek emosi dan fizikal kesejahteraan seseorang, dan kaedah rawatan termasuk penggunaan herba dan senaman, dan juga pemakanan dan detoksifikasi.

Seperti semua kaedah kesihatan yang baik, Ayurveda mengambil berat dengan pencegahan keuzuran supaya individu dapat menikmati kehidupan yang panjang dan sihat. Menurut ajarannya, perlembagaan individu bergantung kepada kira-kira tiga tenaga badan penting yang digelar "doshas". Jika mereka adalah seimbang, maka kesihatan yang baik dapat dinikmati oleh orang yang berkenaan. Amat penting mengikut prinsip Ayurvedic, ialah keperluan untuk sistem penghadaman untuk berfungsi dengan baik. Baki doshas dipengaruhi oleh faktor emosi dan dengan pemakaian yg berlebihan, dan ini pula mempunyai kesan negatif ke atas sistem penghadaman.

Sifat holistik Ayurveda terpancar di dalam alam semula jadi yang pelbagai rawatan yang mungkin, yang mungkin termasuk rawatan pemakanan dan herba, dan juga cadangan gaya hidup.

Tiga doshas dipanggil Vata, Kapha, dan Pitta. Vata dianggap sebagai dosha yang menghasilkan pergerakan, dan dilambangkan oleh udara. Kapha dianggap sebagai kuasa penstabil yang terlibat dalam struktur badan, dan dilambangkan oleh bumi. Pitta dilambangkan oleh api. Ia dikaitkan dengan dehidrasi, haba dan pencernaan. Kerana kaitannya berapi, Pitta dianggap sebagai kuasa yang menjadi penggerak untuk Kaphic atau bahan bahan yang hendak ditukar ke dalam berilham atau daya bergas yang menghidupkan dan mengaktifkan.

Jika terdapat gangguan dalam mana-mana tiga doshas, ​​maka gangguan yang akan dinyatakan di dalam kedua-dua kesejahteraan fizikal dan emosi pesakit. Menurut prinsip Ayurveda, setiap orang dilahirkan dengan kira-kira mereka sendiri yang unik doshas dan perlembagaan dan kesihatan yang berpotensi masalah seseorang mencerminkan sifat keseimbangan ini. Ayurveda mempunyai sejumlah besar penawar herba untuk pelbagai isu-isu kesihatan, dan juga mempunyai sejarah campur tangan pembedahan untuk beberapa masalah kesihatan.

Ayurveda telah diiktiraf oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan diamalkan secara meluas di India hari ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar