Homoeopathy - Akar dan Cawangan - 2) Empiricism dan 'Membuktikan' Pertama Bahan yang

Homoeopathy - Akar dan Cawangan - 2) Empiricism dan 'Membuktikan' Pertama Bahan yang

Hahnemann mempunyai selama bertahun-tahun belajar Tradisi Perubatan empirikal dan mendapati beberapa kebenaran di dalamnya. Menurut Tradisi Perubatan empirikal setiap perlembagaan organik, setiap proses penyakit dan setiap ubat adalah unik. Empat prinsip panduannya ialah:

1. Jangan mencederakan.

2. menyembuhkan Alam.

3. kesesuaian teknik perubatan dan kegunaan ubat penyakit, hanya yang pernah dipelajari melalui pemerhatian dan pengalaman.

4. organisma bertindak balas terhadap rangsangan correctively berbahaya untuk mengekalkan keseimbangan dengan persekitarannya. Ini dikenali sebagai prinsip Homoeostasis.

Nota: Oleh itu tanda-tanda yang dilihat bukan dalam diri mereka sebagai yg menyebabkan penyakit, atau berbahaya, tetapi sebagai usaha penyembuhan bermanfaat badan sendiri, yang boleh disokong sepenuhnya oleh bentuk yang betul perubatan.

Kritikan utama Hahnemann ini perubatan empirikal adalah bahawa ia tidak mempunyai teori yang tepat dan diservis tindakan dadah. Beliau percaya bahawa satu-satunya cara yang benar mempunyai pengetahuan mengenai tindakan ubat adalah melalui uji kaji pada badan manusia yang sihat.

Beliau berkata, hanya dengan cara ini "boleh sifat sebenar, kesan sebenar bagi bahan perubatan dapat kepercayaan ditemui;. Dari mereka (eksperimen) sahaja dapat ditentukan dengan apa maladies mereka selamat dan berjaya menyesuaikan diri"
(Hahnemann, 'Esei pada Prinsip baru bagi menentukan kuasa penyembuhan Dadah dan beberapa Peperiksaan Prinsip Sebelum')

Kepercayaan-kepercayaan ini mungkin apa yang dirangsang percubaan awal dengan kulit pokok China, eksperimen yang memulakan pembangunan Hahnemann ini homeopati.

Eksperimen dengan Bark Peru
Titik perubahan dalam kerjaya Hahnemann datang pada tahun 1790 ketika beliau menterjemahkan sebahagian daripada William Cullen Materia Medica. Cullen adalah seorang doktor Scotland mengambil perhatian dan herba dan dalam bukunya beliau menyatakan bahawa kulit kayu Peru (dikenali sebagai Cinchona dan dirujuk oleh homoeopaths sebagai CHINA officinalis), dari mana kuinina diekstrak, dapat mengubati malaria kerana "sifat pahit" itu. Hahnemann tahu ubat-ubatan dan kulit kayu yang memiliki kualiti yang pahit lain tetapi mereka tidak semestinya mengubati malaria, atau ague kerana ia dikenali itu.

CHINA juga bukan ubat khusus untuk malaria kerana Hahnemann tahu dari pengalaman klinikal sendiri bahawa sementara beberapa kes tidak bertindak balas dengan ubat ini, orang lain tidak. Hahnemann percaya bahawa mesti ada cara untuk mengetahui keadaan apa China mampu untuk mengubati malaria jadi dia memutuskan untuk menguji ubat pada dirinya sendiri. Beliau mengambil masa empat drachms dan mula mengalami banyak gejala-gejala biasanya dikaitkan dengan Malaria.

"Kaki saya, hujung jari saya dan lain-lain menjadi sejuk, dan saya rasa letih dan mengantuk, maka hati saya mula memukul, nadi saya menjadi keras dan cepat, saya mendapat perasaan tertahankan tidak selesa, dan menggeletar, keletihan dalam semua anggota badan saya, kemudian dipukul di kepala saya, kemerahan pipi, haus; pendek kata semua gejala lama dengan yang saya tahu dalam ague muncul satu demi satu juga gejala-gejala terutamanya ciri-ciri yang aku dahulunya adalah seorang yang melihat dalam. agues - sifat bodoh deria, sejenis kekakuan pada semua anggota badan, terutamanya perasaan marah-marah membosankan yang seolah-olah mempunyai tempat duduk dalam periosteum daripada semua tulang-tulang dalam badan -. ini semua dimasukkan ke dalam penampilan serangan tiba-tiba ini berlangsung setiap kali saya mengulangi dos, bukan sebaliknya. saya berhenti dan saya menjadi baik. "

Ianya suatu pernyataan yang cemerlang kepada Hahnemann, yang bertentangan dengan apa yang telah diajar dalam pelajaran perubatannya. Beliau telah diajar bahawa ubat yang diberikan untuk mengatasi gejala, sebagai contoh julap yang diberikan adalah untuk sembelit. Sistem ini dikenali sekarang sebagai sistem yang bertentangan. Walau bagaimanapun eksperimen dengan CHINA telah menunjukkan kepadanya bahawa ubat yang boleh menyembuhkan malaria menghasilkan simptom malaria seperti dalam orang yang sihat.

Eksperimen lanjut dengan CHINA hanya mengesahkan keputusan Hahnemann dan dia juga hairan di banyak besar gejala-gejala lain yang berlaku pada mengambil ubat yang tidak bercakap dalam kesusasteraan pada zamannya. Beliau sedar bahawa setiap ubat mempunyai kemungkinan mengubati penyakit-penyakit lain yang mempunyai gejala yang sama.

Oleh itu dilahirkan - atau mungkin kita perlu berkata 'dilahirkan semula' seperti Hippocrates sendiri bercakap undang-undang ini - Undang-undang atau Prinsip Similars. Sejak 40 tahun yang akan datang ia akan dibangunkan oleh Hahnemann ke dalam sekumpulan besar kerja-kerja teliti dikaji pada beribu-ribu bahan yang berguna secara perubatan.

Pengumuman awam pertama Hahnemann ini prinsip yang baru dijumpai muncul enam tahun kemudian pada tahun 1796 di Hufeland ini Jurnal Amalan Pakar Perubatan di bawah tajuk: "Esei pada Prinsip Baru untuk menentukan kuasa penyembuhan ubat".

Dalam esei ini kira-kira 50 dadah itu disebut. Ramai daripada mereka Hahnemann sendiri telah diambil untuk tujuan uji kaji untuk menerokai apa tanda-tanda telah mencungkil. Dalam esei ini Hahnemann membuat kritikan terhadap kaedah yang sedia ada rawatan dan kemudian memperkenalkan penemuan beliau sendiri, yang beliau telah menggubal daripada eksperimen sendiri dengan ubat-ubatan. Pada tahun 1796 telah akibatnya telah dilihat oleh sesetengah pengikut Homoeopathy sebagai tahun kelahiran Homoeopathy, kerana pada ketika ini Hahnemann terbuka menyatakan apa yang kini dikenali sebagai Hukum Similars dan dipanggil bentuk baru perubatan Homoeopathy.

Homoeopathy - Definisi A
Hahnemann dipanggil sistem perubatan berdasarkan Undang-Undang Similars Homoeopathy dari perkataan Greek: Homoios - bermakna sama dan Pathos - penderitaan makna.

Hukum Similars - Similia Similibus Curentur (Biarlah orang seperti diubati dengan orang-orang seperti)
Satu bahan perubatan yang mewujudkan gejala dan keadaan di orang yang sihat akan menyembuhkan orang sakit manifesting gejala yang sama.

Contoh bawang menggambarkan Hukum Similars juga. Apabila kita mengupas bawang kita mengalami hidung berair, rasa pedih dan air mata di mata dengan kemerahan dan kesakitan dan sering bersin. Ubat Allium CEPA, dibuat dari bawang, menyembuhkan gejala demam alergi yang sering termasuk hidung berair, air mata rasa pedih dari mata dan bersin.

Seperti yang telah saya nyatakan sebelum ini, idea ini menggunakan ubat yang sama tidak sama sekali baru. Hippocrates berkata: "Suatu penyakit adalah disebabkan oleh cara yang sama dan cara yang sama boleh menyembuhkan orang sakit". Hahnemann tidak berpura-pura untuk menjadi yang pertama untuk mencari kaedah penyembuhan tetapi menegaskan: "Sehingga kini tiada siapa yang telah mengajar cara ini Homoeopathic penyembuhan, tiada siapa yang sebenarnya telah dibawa keluar Walaupun kebenaran kaedah ini telah diabaikan selama beratus-ratus tahun. ia adalah dijangkakan bahawa kesan pengaruh abadi beliau boleh ditemui pada zaman-zaman. Dan oleh itu adalah. "

Selepas beberapa tahun lagi uji kaji Hahnemann mula mengamalkan perubatan barunya dengan memadankan tanda-tanda dan gejala penyakit setiap pesakit dengan remedi yang menghasilkan tanda-tanda dan gejala yang sama pada orang yang sihat dan mencapai kadar untuk sembuh yang adalah benar-benar luar biasa.

Semasa wabak penyakit itu di Leipzig, apabila beribu-ribu orang telah mati dan apabila setiap mangsa wabak itu telah dilakukan ke rumah kematian, Hahnemann dengan sistem baru perubatan disimpan 183 kes berturut-turut. Kebanyakan pesakit-pesakit ini telah dianggap di luar bantuan dan dibiarkan mati.

Salah seorang pelajar Hahnemann, yang meletakkan ubat 'baru' kepada penggunaan praktikal semasa wabak dirawat 154 pesakit Homoeopathically. Dia kehilangan 6 pesakit manakala doktor ortodoks dirawat 1500 pesakit dan hilang 821. Statistik ini adalah disahkan daripada rekod dan menunjukkan kepada kita bahawa walaupun pada peringkat awal perkembangannya prinsip boleh dilihat dengan jelas untuk bekerja dalam situasi krisis di mana tiada unsur lain selain daripada rawatan homoeopati boleh menyebabkan mengubati.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar